torsdag 23 juni 2011

Man måste bara älska den nya tekniken...

Innan jag kör på så vill jag bara säga att den teknik jag pratar om ej är ny i världen och ej heller i Sverige men att den för mig är ny i formen. Jag har inte använt mig av de funktioner som finns tillgängliga för mig nu och dessutom så har jag inte haft varken hårdvaran eller mjukvaran...:)


För det första så har jag aldrig ägt en Smartphone av något slag innan och alltså inte kunnat pröva de mjukvaror som följer med att äga en sådan. Varför? Jag är ju ändå allt som oftast "teknik-kåt" och gillar nya prylar och är dessutom IT-pedagog på två skolor... nedan så kommer först en förklaring och sedan min "kärleks-förklaring" för min nya Smartphone...


Den största orsaken är ekonomi (har alltid innat tyckt att de är för dyrt att äga en sådan) men den näst största faktorn är iPhone-hysterin och vad dess förespråkare och användare har gjort för att jag skulle låta bli att hoppa på Apple / i-tåget.... varför?

Därför att när iPhone kom så var den bäst och framförallt "coolast" något som de som ägde en inte kunde låta bli att visa upp 24 for 7 och gud nåde den som vågade påstå att det fanns något fel på dem..för de blev genast "idiotförklarare" och kallades för avundsjuka. Det som störde mig ännu mer var att man blev låst till Apple:s produkter och allt vad det innebär och att de saknade Flash. Nu har tack och lov tekniken och konkurrenterna Samsung/LG/HTC/Sony Ericsson/Nokia osv skärpt till sig och tagit fram Android-mobiler som kan konkurrera samt att apparna på Android-Market gått samma väg...

Så när jag nu skulla skaffa min första vad blev mitt val då? Enkelt jag valde världens nu bästa (enligt tester och reklam) "icke iPhone" mobil... en Samsung Galaxy SII.

Här kommer min kärleksförklaring jag lovade:
Den är superlätt och väger knappt något och den är supersnabb både i respons och tanke och har en av de bästa skärmarna om inte den bästa, ljudet kunde dock vara bättre men de är väl bara att skaffa bättre lurar än de som kom med. Skärmen är stor (4.3) så mina tjocka fingrar kan fungera, den har så många funktioner så att den är som en dator eller Surfplatta i mina ögon. Som att alltid ha en lappis med sig som man kan lätt kan stoppa i fickan, jo man måste ha stora fickor men jag tycker de funkar perres. Har skaffat mig en träningsapp som heter Endomondo och vi blev "kära direkt". De kommer en separat reflektion senare....

Glömde säga att det går att ringa och svara på den och de har faktiskt varit de svåraste att lära sig, allt de andra med gps, wifi, bluetooth, organisera kontakter, epost, surf, göra internetärenden, osv  de var lika lätt som på min lappis. Men en sak är säker inte "idiotförklarar" jag andra som inte äger en ny Samsung och jag erkänner att den har sina brister här och där och att Android Market kunde vara ännu bättre. För mig är den perfekt och jag rekommenderar den starkt men nej, den har inte samma status och kommer nog aldrig att få samma status som Apple så skickligt har byggt upp.

Ha en trevlig midsommar och jag lovar att jag kommer "dissakrera" min nya kärlek Endomondo :s funktiner vid ett senare tillfälle när jag fått testa den lite till...

/Helge

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar