tisdag 26 juli 2011

Vad är semester?

Ja om man ska reda ut om man har semester eller inte och hur man ska definera vad som är semester egentligen.... ja då har man att göra ett tag.

Innan jag går vidare med det resenomnaget vill jag bara nämna att skriva en "banal åsikts-blogg" just nu känns sådär när man tänker på det ofattbara som hänt i Norge just nu. Ingen tror jag, inte ens de inblandade och drabbade kommer någonsin egentligen förstå vad som egentligen hände den dagen och kunna greppa meningen med dådet eller förstå hur en människa kunde löpa sån amok och göra en sådan sak, ingen vill jag påstå kommer till 100% kunna fatta vad som hände, än mindre jag. Jag delar bara den sorg och förskräckelse som drabbat alla inblandade men samtidigt så inser jag att lika många människor "slaktas" runt om i världen i andra delar av världen och då är jag som alla andra oberörda, för det är ju människor som finns långt bort i ett annat land. Ett undanskymt land (medialt) som aldrig får den uppmärksamhet som detta får. Tänk på Afrika, tänk på Asien där människor kan dö som flugor eller slaktas som boskap och inte blir det några tysta minuter världen över för det....

Semester vad det ja....

Semester har man när man inte jobbar rent tekniskt och har sin semesterlön, så långt är jag med. Men hjärnan då? tar den också semester... eller kan tankar om jobbet under dessa veckor räknas som jobb?

Det jag menar är att det handlar inte om man kopplar av och skiter i att läsa sin epost eller uppdatera alla sina digitala sociala nätverk, använda mobilen annat än viktiga samtal eller ens tar i en dator eller går ut på internet på något sätt. Jag menar då får man ju inte ens läsa en morgon eller dagstidning eller titta på Tv eller bara "kompisprata" på telefon eller kolla den vanliga posten för det är ju egentligen samma sak fast bara lite äldre form av att hålla sig uppdaterad.

Tar verkligen hjärnan semester?  Näe det tror jag inte, det kontoret har alltid öppet i mina ögon.Det varvar bara ned lite granna i semestertider. Men varje dag nästan så dyker alltid något upp som påminner en om ens arbete och hur man kan göra det bättre på något sätt, även om det bara är ett par sekunder så stänger jag i alla fall inte av den "appen". Nu så ska jag snart bege mig iväg på min 10-åriga bröllopsdags resa till London en long weekend och det ska bli riktigt skoj och härligt att få fira den tillsammans med min kära och älskade fru på tu man hand. Jag kommer verkligen försöka att slappna av och ha semester men jag vet att det kommer dyka upp någon "pryl" eller programvara som skulle vara perfekt till min arbetsplats/arbete... och då när jag köper den så har jag egentligen inte semester....

/Helge

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar