onsdag 13 juli 2011

Den döda fläcken...

Har landat på hemmaplan eller i alla fall i mina gamla hemtrakter Luleå även om nu ingen av mina syskon eller föräldar bor kvar i Gammelstan så känns det i alla fall som "hemma"... fast hemma förr!

Den döda fläcken upptäckte jag på tåget norrut men min dotter och den uppenbarade sig efter "Foppa-land" dvs strax efter Ö-vik och fanns ända tills Älvsbyn för att återuppstå en stund mellan Älvsbyn och Boden. Väl i Boden och vidare mot Sunderbyn-Gammelstan-Lule så har jag åter kontakt med mitt mobilnät från operatören 3 "the magic number".

Att SJ blir försenat och har dålig service, halvtaskig information och hutlösa restaurangpriser.. det kan man ta med ro, lika med inget nytt, men.... att i 2011 års Svea Rike inte kunna få kontakt eller kunna bli uppringd på sisådär 500km och ungefär 6 timmars resa... "increíble"  som Chilenaren skulle ha sagt!

Nu vet ju alla att förr eller senare så kommer man fram och SJ:s tåg är som de är... men varför kan ingen vettig människa lägga lite pengar på några mobilmaster efter spåret norrut, jag menar även de som hade Telia (som har bäst täckning norröver) var utan signal och lika oförmögna att försöka tala om hur försenade vi skulle bli...finns det verkligen inga pengar till detta i budgeten? jag menar de lägger inte några pengar på varken ny utrustning eller lok och ibland finns det inte ens personal (lokförare) till alla tåg under sommaren.. tydligen någon miss i semesterplaneringen... :)

Man kanske låter gnällig men faktum är att SJ inte har utvecklats ett enda dugg sedan jag flyttade april 1986 och tog tåget söderut mot Göteborg. Resten av samhället har ju bevisligen gått framåt en hel del och är i mångt och mycket i världsklass som tex bredbandet som brorsan har på 100/10 Mb i lägenheten. När ska SJ vakna till och när ska infrastrukturen norr om Gävle prioriteras?  Jaja jag har semester och ska bara njuta men man kan inte låta bli att undra...

/Helge

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar