fredag 24 juni 2011

Det är inte bara jag som gillar prylar...

http://www.prisjakt.nu/pryl/ovrigt/847_haer_aer_sveriges_mest_aelskade_prylar

Jag inviger dagens debatt med en länk ovan och jepps! Min nya älskling var med på listan vad annars att vänta om "Världens bästa mobil"... jejejje nog tjötat om detta, vad vad de jag ville egentligen?

Jo att i Chile så älskar de prylar med och de finns de som har nästan lika nya och lika moderna bilar, Platt-Tv, datorer, mobiler, ... ja listan kan göras lång. Skillnaden är bara att i Sverige har "alla" det och jag menar alla... även de som Vänsterblocket försöker propagera att de inte har råd med semester till Thailand i år (stackars dom) har mobil, Platt-Tv och bil (nåja nästan alla men...undantag finns javisst men det är egentligen en annan debatt) . Men i Chile så inte fasiken har han som tigger på gatan eller står och sjunger på en buss eller springer och säljer nötter överallt dygnet runt några prylar, men nog fasiken tror jag att de unnar sig lite semester med familj och vänner framför att måsta ha den där prylen som grannen = alla har...i vårt avlånga land.

Alltså i relation till omvärlden så kan jag inte gå igång på rubriker i Aftonbladet eller snyfthistorier på TV om ensamma föräldrar oftast mammor tyvärr som "gnäller" över att de inte har pengar och har råd med semester i år och hur orättvist det är. Samtidigt som man ser på bilden eller filmen att standarden på både kläder och inredning samt prylar är högre än hemma hos den hårt arbetande och utbildade och i Chilenska mått välbeställde medborgaren.  Hur svårt kan det vara att prioritera? om jag vill att min son eller dotter ska ha en fin semsester då kanske jag inte kan ha alla dessa prylar och status på kläder  & hem som alla andra har... utan leva lite mera sparsamt istället.

Nu är jag och min lilla familj inte i det stadiet ekonomiskt så att vi måste tänka oss för ekonomiskt för att både kunna ha nya fräcka prylar och kunna åka på semester, glad är vi för det förståss men om vi hade varit så pass "fattiga" att vi hade behövt prioritera så nog banne mig så hade min dotter kommit i första hand och att vi dessutom skulle ha sparat ihop till en liten semester (som inte behöver vara till Thailand) istället för att försöka "hålla skenet uppe utåt" och måsta ha vad "normal-svensken" har i pryl och hem väg".

Nuff said today!

/Helge

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar